پرسش های دانشجویان و داوطلبان ارشد حقوق به همراه پاسخ

 

چنانچه قصد طرح پرسش جدیدی را دارید، پرسش یا دیدگاه خود را درج و ارسال بفرمایید.

 

پرسش: سلام وقت بخیر. سطح سوالات متون حقوقی ارشد 1403 رو چطور ارزیابی و تحلیل می کنید؟ آیا ترتیب سوالات باتوجه به تکنیک هایی که تدریس کردید رعایت شده بود؟
پاسخ: درود، امسال تقریبا ترتیب برای همه سوالات به جز سوالات مرجع ضمیر و معنی واژگان رعایت شده بود. این سوالات هم چون در متن ذیلشون خط کشیده میشه نیاز به دقت در ترتیب نیستند. احتمالا برخی ترتیبو فقط باتوجه به این دو یا سه تست در نظر گرفتند برای همین فکر می کنن ترتیب رعایت نشده. دیگه اینکه سوالاتِ مرجع ضمیر و انتخاب عنوان مناسب بعضا نیاز به درک مفهوم و مطلب و گاهی ترجمه هستند و بویژه باتوجه به سالهای اخیر نمیشه به راحتی بدون ترجمه بهشون پاسخ داد که امسال فقط یک سوال به این ترتیب طراحی شده که به نظرم حتما به نفع داوطلب ها بوده بویژه عزیزانی که سطح زبانی پایین تری دارند. همچنین سوالاتِ مربوط به مهارت neighbouring که برای بچه ها بسیار دشواره و در سال 402 چندین مورد داده بودن امسال داده نشده. سوالات اسکن امسال جای این سوالاتو گرفته بودن و به نظرم منطقی است که اگر سوالات اسکن از 40 درصد سال قبل امسال به حدود 85 درصد رسیدن از سال قبل دشوارتر باشن چون دیگه خبری از سوالات دشوار مرجع ضمیر و تاپیک نبوده. امسال سبک سوالاتم تغییر نکرده بود و صرفا برخی سوالات در گزینه ها از همه موارد یا دو گزینه صحیح است استفاده کرده بود که صرفا میشه گفت کمی زمان بر تر شده بود. ضمنا یکی از تست های دشوار امسال که ما در یکی از جلسات ازشون صحبت کردیم بدون فهمِ دقیق قابل حل نیست. این تست ها مفهوم ضمنی یا تلویحی رو میپرسند که در جزوه هم در مورد این سبک تست توضیح داده شده.
در نهایت میتونم بگم دشواری تست های مرجع ضمیر و تاپیک، neighbouring و حتی معنی واژگانی که سال قبل داده شده بود امسال در برخی تست های اسکن نمود پیدا کرده بود و از این جهت میشه سطح دشواری این دو آزمون رو تقریبا برابر دونست با این توضیح که امسال کسب درصدهای بالای 80 از سال قبل به مراتب دشوارتر بوده. به این نکته هم دقت کنید که متاسفانه خیلی از داوطلبان دوره 50 ساعته جامع ما رو کامل ندیدند و اکثرا صرفا به دیدن بخش هایی از دوره اکتفا کردند و دیگه اینکه قبل از این سه چهار سالی که ما این دوره رو طراحی کنیم اکثریت داوطلبان ارشد متون حقوقی رو سفید میگذاشتند و صرفا عزیزانی که سطح زبان خوبی داشتند به این درس پاسخ میدادن و تنها منبع مطالعاتی لیستی از واژگان حقوقی و مطالعه ترجمه اونها بود و روش تدریس هم همینطور. الان همونطور که میبینید خداروشکر با تحولی که این طراحی و تدریس ایجاد کرده همه دارند از اسکن و مهارتهای درک مطلب صحبت می کنند و این دوره موجب شده بخش زیادی از داوطلبان با متون حقوقی آشتی کنند. در آخر هم باید اضافه بشه که درصد متون حقوقی بسیار ارزشمنده. یعنی اگه داوطلبی حتی یک درصد حداقلی زده باشه به خصوص در گرایش های غیر از حقوق بین الملل و تجارت بین الملل میتونه بسیار در ارتقای تراز و البته رتبه موثر باشه و اینو نباید فراموش کرد. داوطلبان عزیز دوره ما اکثرا توقع درصدهای 60، 70 یا 80 به بالا حتی با سطح زبان بسیار پایین را دارند که ما هم از این بابت و توقعی که دوره و آموزش ما ایجاد کرده خوشحالیم ولی معتقدیم باید کمی واقع بین تر باشیم. سپاس از توجهتون🌱

 

پرسش: درخصوص پذیرش استعداد درخشان ایا دانشجویان دانشگاه ازاد میتوانند در پذیرش استعداد درخشان دانشگاه هایی مثل تهران شرکت کنند؟

پاسخ: اصولا برای دیدن شرایط جذب استعداد درخشان هر دانشگاه باید به سایت اون دانشگاه مراجعه کنید چون باهم کمی تفاوت دارند. اما به نظر میرسه دانشگاه های دولتی صرفا از  دانشگاه های دولتی، استعداد درخشان جذب می کنند…یعنی صرفا دانشجوهای خودشون به علاوه دانشگاه های دولتی دیگه میتونن درخواست بدن و دانشگاه تهران نیز به همین ترتیب هست.

پرسش: لطفا در خصوص درس بین الملل عمومی من را راهنمایی کنید، با توجه به اینکه تایم زیادی تا ازمون ارشد نمونده و اینکه درس برای من ضریب ۱ داره امکانش هست مباحث مهم و سوال خیز رو از کتاب اقای ضیائی بیگدلی به من پیشنهاد بدین که من بتونم درصد معقولی رو‌کسب کنم؟ توصیه های شما استاد گرانقدر برای کسب درصد بالا درس حقوق بین الملل عمومی چیه؟ با سپاس

پاسخ: به نظرم در حال حاضر بهترین کار ممکن مطالعه ده سال اخیر آزمون ارشد با پاسخنامه تشریحی به علاوه برخی قسمت های کتاب دکتر بیگدلی و البته برخی اسناد بین المللی هست. منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری رو بخونید به همراه فصل منابع حقوق بین الملل، مسوولیت بین الملل، فیصله مسالمت آمیز اختلافات بین الملل و حقوق دریاها از کتاب دکتر بیگدلی و البته مطالعه تحلیل مسائل روز بین المللی از سایت ها و کانال های تلگرامی.

پرسش: در رابطه با گرایش حقوق بین الملل میخواستم بدونم بهترین منبع برای کنکور ارشد این رشته، شما چ منبعی رو پیشنهاد میکنین؟ و اینکه شما برنامه هم میدین برای آزمون ارشد؟

پاسخ: برای درس حقوق سازمان های بین المللی کتاب دو جلدی با همین عنوان نوشته دکتر قاسم زمانی،  برای حقوق اساسی کتاب دکتر قاضی شریعت پناهی و جلد دوم کتاب دکتر هاشمی، برای حقوق بین الملل عمومی کتاب دکتر بیگدلی، جزوه دکتر بیگ زاده، اسناد بین المللی و مسائل روز. بله به طور محدود داوطلب طرح مشاوره دارم برای گرایش حقوق بین الملل.

پرسش: من از اعضای دوره متون حقوقی ۱۴۰۲ هستم و دایره لغات ضعیفی دارم لطفا راهنمایی بفرمایید علاوه بر جزوه جهت تقویت دایره لغات، مطالعه فقط لغات ۵۰۴ واژه کافیه یا باید جملات و متن هم خوانده شود .بسیار سپاسگزارم از پاسخگویی.

پاسخ: در فرصت باقیمانده تا آزمون نیازی به مطالعه واژگان عمومی نیست. فقط واژگان حقوقی جزوه جامع متون حقوقی و مترادف ها رو مطالعه کنید و شش متن در بخش کارگاه ترجمه جزوه جامع رو هم بررسی کنید و تلاش کنید مفهوم متن رو متوجه بشید و اونو با ترجمه مقایسه کنید.

پرسش: استاد بزرگوار، ببخشید راجع به دوره ی متون حقوقی شما دو سوال داشتم، اگر پاسخ بدین ممنون میشم. الف) با فرض پایه زبانی بین 20 تا 30 درصد، چقدر طول میکشه دوره تموم بشه؟ یعنی بنده میتونم مثلا در یکی دو ماه آینده به تقویت زبان عمومی خودم ادامه بدم و در 2 ماه پایانی دوره شمارو مشاهده کنم ؟ آیا این فرصت کافیه در مورد دوره شما؟ ب) در مورد تحلیل واژه نامه چه راهکاری دارین؟ در دوره وضعیت به چه شکل هست؟ واژه نامه شما خوب و کامل هست ولی خب تلفظ رو چطور یاد بگیریم چون فونوتیک وجود نداره که باعث میشه ما تلفظارو خودسر بریم جلو. قاعدتا وظیفه ی ما تحقیق و تلاش هست ولی خب میخواستم با شناخت دوره شما برنامه ریزی متناسبی بکنم. راهکار شما چی هست؟ ممنونم

پاسخ: پاسخ به سوال الف- باتوجه به تدریس فشرده و شیوه ارائه مباحث به نظرم فرصت دو ماه کافی هست به خصوص که دارید واژگان حقوقی رو از الان مطالعه می کنید که خیلی خوبه. پاسخ به بخش ب- دقیقا به خاطر همین مساله که با تلفظ آشنا بشید و بخشی از جملات ترجمه بشه در قالب چهار فایل صوتی که در کانال تلگرام دوره گذاشتم واژه نامه حقوقی رو تدریس کردم، شامل تلفظ دقیق واژگان، برخی توضیحات و ترجمه برخی جملات ذیل واژگان. سه یا چهار صفحه آخر واژه نامه هم بطور کامل و دقیق در جلسه اول آنلاین تدریس شده. توضیح نحوه مطالعه واژه نامه حقوقی در کانال تلگرامی دوره و البته همین فایل های صوتی توضیح داده شده. اصلا نیازی به معنی کردن جملات ذیل واژه ندارید…هدف اینه که واژه رو در جمله ببینید و کلیتی از مفهوم در ذهنتون نقش ببنده.

پرسش: استاد گرامی، یه سوال داشتم اینکه بنده علاقه وافری به ورزش و فعالیت در این حوزه دارم شما به بنده چه پیشنهادی میدین؟ایا رشته ای هست در عالم حقوق که به قراردادهای ورزشی بپردازه؟ چرا در ایران رشته ی مستقلی ب نام حقوق ورزشی نداریم؟ برای مهاجرت در این رشته و وکالت در باشگاه های ورزشی فقط زبانم و تقویت کنم در مرحله اول درسته.

پاسخ: متاسفانه خیلی گرایش های مهمی مثل همین حقوق ورزشی رو در کشور نداریم. میتونید با انتخاب گرایش های حقوق بین الملل عمومی یا به خصوص تجارت بین الملل و مطالعات عمیق و نگارش رساله در حوزه حقوق ورزشی در این زمینه متخصص بشید. بله در کنار این مطالعات باید حتما زبانتون رو به حد خوبی برسونید..امیدوارم به اون چیزی که تمایل دارید برسید.

پرسش: بنده از شما بابت اینکه درس متون حقوقی ارشد رو کاری کردین ترس و واهمه ازش نداشته باشیم تشکر میکنم خدا بهترین ها رو بهتون بده. بنده در رشته حقوق عمومی میخوام شرکت کنم درس حقوق بین الملل عمومی چه پیشنهادی میدین برای درصد خوب زدن آیا شما این درس و تدریس میکنید؟ استاد گرانقدر، حقوق عمومی برای مهاجرت رشته ی خوبیه؟شما از این رشته اطلاعاتی دارید در اختیارم بذارید.

پاسخ: سپاس از لطفتون، امسال حقوق بین الملل عمومی رو تدریس نمی کنم چون حداقل نیاز به 70 تا 80 ساعت تدریس داره. دارم روی جزوه ای آزمونی کار می کنم که شامل تست های ده سال سنوات و تالیفی و درسنامه و مسائل روز و… است و بهترین منبع آزمونی خواهد بود…فعلا به نظرم قسمت های مهم کتاب دکتر بیگدلی رو مطالعه کنید. شامل منابع حقوق بین الملل، مسوولیت بین المللی و حقوق دریاها. گرایش ها برای مهاجرت تفاوت چندانی ایجاد نمی کنند. اون چیزی که مهمه برای مهاجرت تحصیلی معدل و نمره زبان شماست.

پرسش: بنده داوطلب آزمون ارشد تجارت بین الملل امسال هستم سال پیش کلاس هاتون رو شرکت کرده بودم و متون حقوقی رو ۵۸٪ زدم ولی چون رتبه ام ۱۲۰ شد قبول نشدم امسال بازم میخواستم ارشد بدم میخواستم توی مطالعه درس متون حقوقی یکم راهنمایی کنید اگر امکانش باشه.

پاسخ: چه درصد خوبی زده بودید احسنت. اخیرا دوره ای برگزار کردم شامل همون دوره قبلی به علاوه دوازده ساعت کلاس آنلاین که اونم برگزار و ضبط شد. آزمون چهارصد و یک رو ترجمه، تحلیل و بررسی و حل کردم و شصت تست تالیفی رو حل کردیم به علاوه سایر نکات. جزوات هم سی تا چهل درصد افزایش داشتن. به نظرم این دوره میتونه در این فاصله حدود سه ماه تا آزمون براتون خیلی مفید باشه.

ادامه پرسش قبل: استاد من دنبال یه رتبه خوبی هستم برای تجارت بین الملل ولی همش استرس دارم به نظرم کنکور سال پیش اسون بوده که تونستم همچین درصدی بزنم واس همین خیلی استرس دارم که امسال سختتر بشه شرایط، برای همین نمیدونم دقیقا باید چیکار کنم و چه منابعی بخونم گفتم از شما راهنمایی بگیرم. درصدی هم که مدنظرم هست ۷۰٪ ۸۰٪ هست واس همون نمیدونم چیکار کنم که به همین درصد برسم.

پاسخ: با همین هدف کاملتر شدن دوره سی تا چهل درصد جزوات ارتقا داشتن…و ده ها تست تالیفی بررسی و حل شده. به نظرم برای رسیدن به این درصد در متون حقوقی نیاز به تسلط روی سایر دروس دارید! یعنی چی؟! یعنی اینکه دروس دیگه رو سریعتر پاسخ بدید تا وقت خوبی برای متون حقوقی بمونه! اینطوری میتونید به درصد های بالا ان شاالله امیدوار باشید. اگر آزمون سخت تر هم بشه برای همه هست لذا مثلا درصد 60 در آزمون ساده ارزشش به میزان درصد سی تا چهل در آزمون سخت هست پس نگران نباشید و روی هدفتون تمرکز کنید.

ادامه پرسش: به نظرتون روزانه چقدر برای متون حقوقی وقت بزارم؟؟

پاسخ: به نظرم هفته ای 6 تا 8 ساعت میتونه مناسب باشه. نمیدونم دفعه قبل واژه نامه حقوقی مارو مطالعه کردید یا نه ولی این بار حتما مطالعه کنید مقداری هم به واژگان اضافه شده. اگر بتونید مترادف هارو هم در کنار اون واژه اصلی مسلط بشید خیلی ارزشمنده. به نظر با همین هفته ای شش تا هشت ساعت میرسید همه این موارد رو مطالعه کنید.

ادامه پرسش: بله مطالعه کرده بودم، حتما مترادف هم مینویسم خیلی ممنون از وقتی که گذاشتین و لطفی که کردین استاد🙏🌹 یعنی این دوره رو میتونم جایگزین تایمی کنم که به متون حقوقی اختصاص دادم؟ کلا فقط با همین دوره پیش برم به جای کتابی که میخونم؟

پاسخ: بله دقیقا. چون این دوره بهترین و آزمونی ترین جزوات کشور برای این درس رو داره و دیگه نباید نگران این درس باشید🌱

پرسش: بنده برای ارشد علاقه خودم در گرایش حقوق بشر دیدم، ممنون میشم نظرتون راجع به این گرایش و آینده‌ انتخاب این رشته بفرمایید.

پاسخ: علاقه عامل بسیار مهمیه. البته در حال حاضر در کشور ما گرایش های حقوق بشر و حقوق بین الملل به علت عدم روابط بین المللی مطلوب، شاید انتخاب خیلی خوبی نباشه. بطور کلی در ایران خیلی گرایش ارشد تعیین کننده نیست. مهم داشتن لیسانس حقوق هست برای اکثر مشاغل.

پرسش: استاد ببخشید من نمیتونم درست بفهمم کدوم سوالات مربوط به اسکن هست، موقع تدریس که خودتون میگید این سوال اسکن هست خودم پاسخ میدم و درست هم پاسخ میدم ولی تشخیص سوالات اسکن برام سخته، میشه راهنمایی کنید؟ بابت تدریس بی نظیرتون هم تشکر میکنم، خداروشکر که تو دوره تون شرکت کردم

پاسخ: همه جلساتو ببینید پاسختونو میگیرید، چندین مرتبه در جلسات توضیح دادم چطور متوجه نوع سوال بشیم. خیلی خلاصه اینکه اصل بر اینه که تست، تستِ اسکن هست مگر خلافش ثابت بشه. احراز موارد غیر اسکن هم خیلی ساده هست. یا عنوانو ازتون پرسیده، یا معنی کلمه یا مرجع ضمیر یا لحن مطلب رو میپرسه یا نهایتا اینکه یک جمله میده میگه جمله در کجای متن قرار بگیره بهتر هست.

پرسش: عرض احترام آقای دکتر، سوالی داشتم از خدمتتون به نظر شما در این ایام باقی مانده تا ارشد خواندن کتاب ۱۱۰۰ واژه متون حقوقی آقای دکتر رمضانی برای کسی که پایه ضعیفی در زبان دارد کار درستی است ؟ یا نه بهتر است همون کتاب 504 واژه ایشون رو مطالعه کنیم‌؟؟

پاسخ: سلام روزتون بخیر و نیکی. به نظرم مطالعه واژگان حقوقی باتوجه به سبک سوالات متون حقوقی اونم در فاصله دو یا سه ماه به آزمون کار هوشمندانه ای نیست. در درس متون حقوقی سی تست وجود داره که از این سی تست حدودا چهار تست مربوط به واژگان هست و از این چهار تست معمولا دو تست مستقیم از واژگان حقوقی سوال میپرسه! این یعنی الان شما با مطالعه این کتب دارید نهایتا برای پاسخ به دو تست تلاش می کنید. بهترین کار یادگیری مهارت های درک مطلب و آشنایی با سبک سوالات متون حقوقی و دیدن سوالات سال های اخیر و البته در کنارش مطالعه واژگان هست. در دوره متون حقوقی ما همه این موارد وجود دارد.

پرسش: عذرمیخوام که وقتتونو میگیرم یسوالی داشتم خدمتتون، بهم گفتن که مدرسان شریف زبان رو خوبه که تهیه کنم برای ارشد؛ البته من دوره شمارو شرکت کردم و دوره رو دارم. خواستم بدونم به نظر شما لازمه که این کتاب رو تهیه کنم؟چون من آشنایی با این کتاب ندارم . لطفا اگه امکان داشت راهنمایی کنید ممنونم.

پاسخ: خیر نیازی نیست. خود من چند سال پاسخنامه کتب مدرسان شریف رو نوشتم. چه برای درس متون حقوقی چه برخی دروس دیگه. روی همین دوره و جزواتش تمرکز کنید. ان شاالله نتایج بسیار عالی میگیرید.

پرسش: استاد من دو سه سالیه که زبان کار می کنم ولی بیشتر جنرال.یه کتاب خوب برای تقویت ریدینگ که رنگ و بوی حقوقی هم داشته باشه و متونش حقوقی باشن و پاسخ نامه هم داشته باشه چی مناسب می دونین و معرفی می کنین؟

پاسخ: به نظرم بهترین منبع باتوجه به نکاتی که فرمودید متون آزمون های ارشد سال های گذشته هست. چون متن های نسبتا بروزی داره و پراکندگی موضوعاتش عالیه. تا جاییکه اطلاع دارم در بازار نهایتا میشه کتابی پیدا کرد که متون سه سال ارشد رو داشته باشه. اگه بتونید از سایت سنجش این متن هارو بخونید خوبه. در عین حال جزوه منم در بخش دفترچه تست متن های دوازده سال اخیر رو به همراه دوازده متن دیگه با پاسخنامه کلیدی داره. برای آزمون ارشد میخواین مطالعه کنید؟

ادامه پرسش قبل: استاد نه فقط آزمون بلکه می خوام تو انگلیسی واقعی حقوق هم کاربردی باشه، یه قرارداد خارجی باشه یا متنی که یه حقوقدان انگلیسی‌زبان نوشته هم بتونم درک کلی ازش داشته باشم.

پاسخ: اگر به دنبال تقویت خودتون در درس متون حقوقی و بخش ریدینگ سایر آزمون های زبانی هستید توصیه اصلی من شرکت در دوره ای هست که طراحی کردم. بویژه که جزوات و تدریس کاملا برای سایر آزمون های حقوقی دیگه هم مفید هست. ولی برای موردی که فرمودید باید به دنبال کتابی باشید که ترجمه نداشته باشه. ترجمه اصلا مفید نیست به نظرم. یک منبع بسیار خوب به نظرم آرای دیوان داوری ایران و آمریکاست که در دسترس هست و میتونید دانلود کنید.

ادامه پرسش قبل: استاد من یک جلسه تدریستون رو دیدم و بسیار لذت بردم همانطور که فرمودید آزمونی هستش. ترجمه نداشته باشه ولی هم ارتقای سطح لغت باشه هم چک کنم که متن رو درست درک کردم بیشتر حقوق عمومی نیست؟

پاسخ: در مورد همه مسائل حقوق هست. بیش از همه رنگ و بوی حقوق تجارت بین الملل، حقوق بین الملل خصوصی و حقوق بین الملل عمومی داره مسائلش.

پرسش: یه سوال داشتم برای بین الملل عمومی و بین الملل خصوصی منبع پیشنهادیتون برای ارشد چه کتبی هست؟

پاسخ: برای حقوق بین الملل عمومی منبع اصلی کتاب دکتر بیگدلی و منبع فرعی جزوه دکتر بیگ زاده در کنارشونم اسناد بین المللی از جمله منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین المللی دادگستری. برای حقوق بین الملل خصوصی کتاب دکتر الماسی و دکتر نصیری. برای حقوق بین الملل عمومی بنده هم در حال نوشتن جزوه ای هستم شامل سوالات ده سال اخیر به همراه پاسخنامه تشریحی، تست های تالیفی، برخی تحلیل ها و درسنامه ها و اسناد بین المللی نهایی بشه اطلاع رسانی می کنم ان شاالله.

پرسش: ممکنه شرایط دوره مجازی متون حقوقی رو لطف کنید؟‌ واینکه زمان برگزاری خاصی داره یا به طور افلاین برگزار میشه؟

پاسخ: این دوره شامل چهل و دو ساعت تدریس آفلاین به علاوه جزوات آزمونی هست که شمارو از تهیه سایر منابع بی نیاز می کنه.

پرسش: من یکی از دوستام داوطلب ارشد رشته روانشناسی هستند،اگر دوره متون رو ثبت نام کنند،برای ایشون فایده داره؟

پاسخ: متون روان شناسی به زبان انگلیسی دقیقا مثل رشته حقوق شامل شش متن میشه و همه سوالات مربوط به درک مطلب هستند. تدریس این مهارت های درک مطلب در دوره من کاملا برای ایشون مفید و موثر هست. البته این تاثیر قطعا به اندازه تاثیر بر داوطلبان حقوق نیست چون سبک سوالات روان شناسی کمی متفاوت هست اما باوجود این زبان رشته روان شناسی هم شامل تست های مرجع ضمیر، تاپیک، اسکن و… هست…اتفاقا به زودی ان شاالله قصد دارم زبان رشته روان شناسی رو هم تدریس کنم ولی به امسال نمیرسه متاسفانه…

ادامه پرسش: واقعا خیلی ممنون استاد که تواین شرایط انقدر به فکر ماها هستید، بنظرم شما یکی از افرادی هستید که عنوان استاد واقعا برازنده شماست، ممنون از اینکه پاسخ دادید،بله خیلی مشتاق هستند،هفته پیش سرکلاس آنلاین همراه من بودند و خیلی استقبال کردند.

پرسش: من داوطلب ارشدم ولی این روزا اصلا هیچ امیدوانگیزه‌ای ندارم حتی نمیدونم چطوری باید درس بخونم و چه کاری انجام بدم که بهترباشه. شمااگه بودید تواین موقعیت چیکارمیکردید؟چجوری درس میخوندید؟ یادمه یدفعه سرکلاس گفتید که همیشه یک‌سری تکنیک داشتید که به‌کار می‌بردید و موفق شدید همیشه. میشه اگر ممکنه منو راهنمایی کنید واقعا نمیدونم باید چیکارکنم.

پاسخ: در حال حاضر از این پیامها زیاد دارم. اکثر داوطلبان این مدت مشکلات مشابهی رو تجربه می کنند. باید گفت که اصلا نباید خودتون رو سرزنش کنید. باید بین بی انگیزگی و ناامیدی از یک طرف و عدم تمرکز از طرف دیگه تمایز گذاشت. اینکه الان تمرکزی نداشته باشید مثل سایرین خیلی طبیعیه، اما امید و انگیزه تنها سلاحی هست که میتونه بهمون کمک کنه تا این روزهارو پشت سر بگذاریم. تا جای ممکن امید و انگیزتون رو حفظ کنید. سعی کنید استمرار در مطالعه رو حفظ کنید یعنی حتی اگر توان نیم ساعت مطالعه رو دارید حتما همونو انجام بدید و نگید این نیم ساعت ارزش نداره. حتما برنامه ریزی دقیق و واقع گرایانه داشته باشید. یک تایم مشخص از روز رو فقط برای مطالعه بگذارید و تحت هیچ شرایطی اخبار نبینید یا گوشیتون چک نکنید. اصلا چه در اون تایم درس بخونید و چه نخونید خودتونو ملزم کنید اون تایم خبر چک نکنید یا شبکه های اجتماعیتونو نبینید. خیلی نکات و تکنیک های مختلف برای تمرکز وجود داره که میتونید سرچ کنید و ببینید ولی احساس می کنم در شرایط کنونی باید روی این مساله تمرکز کنید که صرفِ تلاش در این دنیا شاید از مهمترین دلایل زندگی ما باشه…فارغ از هر نتیجه ای تلاش اونم از نوع هوشمندانش مساله ای هست که مورد تاکید همه بزرگان بوده است. به قول مولانا «دوست دارد یار این آشفتگی/ کوشش بیهوده به از خفتگی/  آنک او شاهست او بی کار نیست/ ناله از وی طرفه کو بیمار نیست/ بهر این فرمود رحمان ای پسر/ کل یوم هو فی شان ای پسر/ اندرین ره می‌تراش و می‌خراش/ تا دم آخر دمی فارغ مباش…». امیدوارم باتوجه به اینکه تا اینجای کار زحمات زیادی کشیدید این حدود سه ماه باقیمانده رو هم بتونید در مطالعه استمرار داشته باشید و بتونید برای ایران فردا کارامد و موثر باشید🌱

پرسش: من واقعا تملق نمیکنم ولی کلاس واقعا عالیه،از هرلحاظ عالیه از نحوه تدریس شما و نکات مفیدی که می‌فرمایید تا برخوردتون و امید و انگیزه‌هایی که منتقل می‌کنید بهمون. من تنها نگرانیم بابت کلمات جزوه‌اس که نمیدونم چرا بااینکه مرور دارم فراموش میکنم و احساس میکنم نحوه مطالعه‌ام درست نیست.

پاسخ: متشکرم. سعی کنید فایل های صوتی تدریس واژگانو هم گوش بدید تا عمیق تر در ذهنتون بمونه. سوالاتی که مستقیم مربوط به واژگان هست حدودا چهار تست هست. شاید بشه گفت برای آزمون ارشدتون یادگیری و حفظ واژگان از اهمیت آنچنانی برخوردار نیست ولی حتما تلاشتون رو بکنید که تا میتونید این واژگان رو مطالعه کنید…روزی سه تا پنج واژه هم بخونید خوبه.

پرسش: ببخشید من باز مزاحم می‌شم عرضم اینه من پارسال با وجود وقت کمی که داشتم و بازشدن دانشگاه و درگیریاش نرسیدم زمانی که باید رو بذارم و 30 زدم. الان با توجه به اینکه گرایشم خصوصیه و متون حقوقی ضریبش دوئه و درعین حال چون کسی نمیزنه ترازش وحشناک بالاست و از درس آدم (ضریب١) بسیار برام مهمتره حاضرم روزانه دو تا سه ساعت براش وقت بذارم و میخوام به درصد هفتاد و بالاتر برسم.  فقط با کلاسِ شما میشه؟ منبع مکمل با لحاظ اینکه وقت زیادی حاضرم روش سرمایەگذاری کنم اگر میشه معرفی کنید لطفا.

پاسخ: برخی دوستان با شرکت در کلاس ما بالای 70 درصد به درس متون حقوقی پاسخ دادن. جزوات طوری طراحی شدن که پاسخگوی نیازهای شما برای هر درصدی هستن. در انتهای جزوه جامع متون حقوقی بیش از سیصد واژه اصلی و بیش از دو هزار واژه مترادف و فرعی از آزمون های ده سال اخیر که پرتکرار بودن به شیوه ای خاص گردآوری شده.

پرسش: استاد علاوه بر کلاس چیکار میتونم بکنم ک درصدم بالا بیاد، چون من تجارت بین الملل میخام همشم ب متون حقوقی مربوط میشه. ممنونم

پاسخ: علاوه بر کلاس باید جزوه و واژه نامه اختصاصی که خدمتتون دادم رو با دقت مطالعه بفرمایید. بعد از اون اگر فرصتی داشتید میتونید برید کتاب 504 واژه رو برای تقویت زبان عمومیتون بخونید.

پرسش: استاد متون فقه رو چطور بخونم؟

پاسخ: برای متون فقه باید بگم گستردگی ابواب نسبتا زیاد هست. سبک مطالعه برای متون فقه به این ترتیب باشه بهتره: اول با دقت یک مبحث رو ترجمه فارسی رو بخونید. سعی کنید مسلط بشید و نکاتشو بنویسید. بعد متن عربی رو بخونید و جمله به جمله و کلمه به کلمه با ترجمه تطبیق بدید و کلمات کلید و عبارات کلیدی و مهم رو یادداشت کنید. این سبک مطالعه خیلی کمک کنندست.

پرسش: سلام وقت بخیر. در خصوص جزوه حقوق بین الملل استاد امیربیک سوال داشتم. در توضیحات جزوه آمده که با مطالعه این جزوه از منابع دیگر بی‌نیاز خواهیم بود. بنابراین برای آزمون ارشد حقوق عمومی، نیازی به مطالعه کتاب دکتر ضیایی نخواهد بود؟

پاسخ: درود وقت بخیر. در توضیحات دوره متون حقوقی این ادعا وجود داره که داوطلب از سایر منابع بی نیاز میشه نه جزوه حقوق بین الملل.
این جزوه آزمونی ترین منبع حقوق بین الملل در سطح کشور هست. از حیث منبع تستی کاملا کفایت می کنه اما باتوجه به حجم مشخص و نسبتا کمی که داره سوال خیزترین مباحث در قالب درسنامه های طبقه بندی شده در جزوه نوشته شده. لذا به خصوص برای درس حقوق بین الملل که منابع بسیار گسترده هست و حتی رتبه های برتر و تک رقمی با مطالعه چندین منبع در سال های اخیر بیش از 30 تا 40 درصد نمیتونن به این درس پاسخ بدن هیچ کس نمیتونه ادعای کامل بودن منبعو داشته باشه. برخی سوالات از اسناد حجیم حقوق بین الملل، مقالات فارسی و انگلیسی بی شمار، مسائل روز بین المللی و… طرح میشه که عملا درس حقوق بین الملل رو تبدیل به دشوارترین درس در میان دروس ارشد حقوق کرده.
لذا در نهایت باید گفت اگر صرفا یک منبعو فرصت مطالعه دارید همین جزوه رو مطالعه کنید. اگه زمان بیشتری دارید به خصوص مباحث سوال خیز تر رو از کتاب دکتر بیگدلی هم مطالعه بفرمایید. به علاوه اسناد بین المللی که برخی از اونها در جزوه اومده.

پرسش ها و دیدگاه های خود را در بخش دیدگاه ها در وبسایت با ما در میان بگذارید.

10 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • سلام استاد؛ وقت بخیر
    درس حقوق بین الملل عمومی آزمون ارشد 1402 خیلی سخت بود و بنده با توجه به ضیق وقت و مطالعه کتاب دکتر بیگدلی صرفا 10 درصد توانستم امتیاز کسب کنم(5 تست از 20 تست رو درست زدم)؛ امکانش هست جزوه ای که درخصوص حقوق بین الملل عمومی به رشته تحریر درآورید آنالیز کنید از بابت تطابق با سوالات مطروحه در آزمون ارشد 1402؟
    در ضمن با راهنمایی و تدریس عالی شما و صرفا تکیه بر مبحث “اسکن و پیدا کردن ضمیر مرجع” حدودا 40 درصد متون حقوقی زدم که پیشتر در آزمون 1401 این درصد منفی 10 درصد بود! (گرایش حقوق عمومی)

    • درود بر شما و وقتتون بخیر
      سوالات درس حقوق بین الملل عمومی غالبا دشوار و میانگین درصد این درس بسیار پایین است بطوریکه رتبه های 1 تا 10 گرایش های تجارت بین الملل و حقوق بین الملل سال های اخیر نهایتا بیش از 40 تا 50 درصد نتونستن به این درس پاسخ بدن، امسال هم سطح سوالات دشوار بود. در اولین فرصت تحلیل و آنالیز درس حقوق بین المل عمومی و پاسخنامه تشریحی آزمون 1402 این درس رو در جزوه قرار خواهیم داد. درصدتون در درس متون حقوقی بسیار خوبه و سپاس از نظر لطفتون

  • سپاس از شما؛ بی صبرانه منتظر تحلیل و آنالیز درس حقوق بین المل عمومی از سوی شما استادِ فاضلِ فرهیختهِ والامقام هستم. انشاءالله هرجا هستید سلامت باشید و در پناه حق.

  • سلام کسی که رتبه سهمیه ۱۹۵ شده
    رتبه سهمیه آزاد ۱۴۰۰
    پردیس دانشگاهای تهران رو قبول میشه؟ لطفا راهنمایی بفرمایید

    • درود وقت بخیر. هرسال باتوجه به ظرفیت های اعلامی و انتخاب های شرکت کنندگان شرایط خاص خودشو داره و نمیشه در این خصوص دقیق اظهار نظر کرد اما باتوجه به رتبه ای که فرمودید به نظر میرسه شانس پردیس دانشگاه های تهرانو دارید البته شهریه بالایی دارند.

  • سلام و سپاس
    حقيقتا برنامه ريزي منعطف و دقيقي كه در اختيار من گذاشتيد و جلسات پربار و بسيار مفيد متون حقوقي, راهنمايي هاي بسيار دقيق و بي دريغتون چه در مدت زمان مطالعاتي و چه در زمان انتخاب رشته راه گشاي مسير من و بسيار موثر در قبولي من بود🙏
    از خداوند منان زندگاني سرشار از تندرستي, موفقيت,عزت و سربلندي براي خودتون و عزيزانتون ارزومندم🌷
    با تشكر

  • ببخشید چطور می تونم از جزوه استاد استفاده کنم؟و برای دریافت جزوه ب کجا مراجعه کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید